VERDEN MED NYE ØJNE

Udskolingen /Samfundsfag, historie, biologi, geografi og tværfagligt / 2017

I VERDEN MED NYE ØJNE rejser udskolingselever til Sri Lanka og møder en jævnaldrende pige, som viser dem hvordan FNs Verdensmål ser ud i virkeligheden. Hjemme hos pigen, ved et skraldebjerg, i en fældet regnskov og i en teplantage højt oppe i bjergene giver pigen eleverne et brev med hjem, og når eleverne tager brillerne af, ligger brevene klar til at bygge videre på oplevelsen i klasselokalet. 

VERDEN MED NYE ØJNE er et tværmedielt forløb som inkluderer video, VR, fysiske breve og billeder, som giver eleverne et nyt perspektiv på udviklingslande og Verdensmålene. 

Kunde

Makropol, Udenrigsministeriets Oplysningspulje & Undervisningsministeriets Udlodningsmidler


OPGAVEN

Udenrigsministeriets Oplysningspulje ønskede et projekt, der formidlede FNs Verdensmål og bidrog til at nuancere billedet af udviklingslande. 

LØSNINGEN

I VERDEN MED NYE ØJNE ville vi gå en ny vej, hvor FNs Verdensmål gik fra at være en global agenda og en masse tekst, til at være mennesker, følelser og konkrete, synlige udfordringer. Gennem VR ville vi lade eleverne rejse ud og se med egne øjne hvordan Verdensmålene ser ud andre steder i verden og hvad de betyder, for dem der bor der. Målgrupperesearch viste, at mange af eleverne havde svært ved at identificere sig med børn i ulande og havde et dystert sort-hvidt billede af hvordan et teenageliv ser ud så langt fra Danmark. Derfor blev  konceptet udvidet fra en VR-film til et tværmedielt forløb, bestående af både video og VR, for at komme elevernes fordomme i møde. I en video får de præsenteret Sajani, en jævnaldrende pige fra Sri Lanka og ser hvad hendes liv består af: familie, veninder, fodbold og fremtidsdrømme. Til slut vender hun sig direkte mod kameraet og inviterer eleverne til at møde hende "rigtigt" - og så begynder VR-oplevelsen: en tur med Sajani rundt i Sri Lanka, hvor hun viser dem sit lands udfordringer og hvordan de påvirker hendes liv. I slutningen af hver af VR-oplevelsens fire scener, giver Sajani eleverne et brev i hånden - breve, som læreren har lagt klar på bordene når eleverne tager brillerne af. På denne måde forbindes VR-oplevelsen med det videre arbejde med Verdensmålene i klasselokalet. 

VERDEN MED NYE ØJNE er et større tværmedielt koncept, som blev skabt i samarbejde med Makropol, FN Forbundet og Mundu - center for global dannelse. Det indeholder VR-film, video, foto og breve, og der er udviklet undervisningsforløb til brug i samfundsfag, historie, biologi, geografi og tværfagligt.

Projektet blev støttet af Udenrigsministeriets Oplysningspulje, Undervisningsministeriets Udlodningsmidler og Ole Kirks Fond.

BOB BOHLBRO

samfundsfagslærer, Sortedamsskolen

Det her projekt tager udgangspunkt i det emotionelle om at have et fællesskab med børn på den anden side af verden. De ser en pige, der gør noget og tænker: "Okay, hvis hun kan gøre noget, så kan vi sgu også gøre noget." At have dét som base for det [undervisningen], gør det lettere for mig, at arbejde med international politik

FLERE VR-PROJEKTER

Vi har lavet en lang række VR-projekter. Du kan f.eks. også kigge på vores

VR om bæredygtig energi eller vores VR om bæredygtigt vandforbrug 

begge for Mellemfolkeligt Samvirke.